Thursday, January 17, 2013

Doakan Farhan cepat sembuh

Dah 5 hari Farhan demam.
Mula demam hari Ahad, jadi bawa dia pergi klinik panel... panel doktor bagi ubat demam, antibiotik dengan selsema. Doktor ni aku tak tahulah dia dengar atau tak... nak kata doktor tua sangat idaklah, aku dah cakap adik aku tak selsema cuma demam, batuk dengan saakit tekak tapi dia bagi ubat selsema, ubat batuk tak bagi. Aku mintak mc pun haram dia nak bagi. Doktor melayu patutnya kesianlah kat adik aku ni, budak sekolah tingkatan dua je pun. Mc sehari pun taknak bagi.

Aku tak puas hati, hari isnin aku pergi klinik lain. Kali ni moh g klinik cina. Doktor cina ni bagus,dia bagi ubat apa yang aku minta. Minta mc pun dapat..aku dengan Farhan dua orang sekali mc. Aku bagi alasan kaki sakit, tapi memang doktor tengok kat kaki lebam pun. Kalau ikutkan boleh je aku kerja hari tu, sedangkan demam pun kadang aku g kerja tapi sebab Farhan demam aku mc.

Dulu masa amek master aku ada sakit kaki, nak jalan je rasa sakit sebab ada ketuat tumbuh bawah tapak kaki kanan. Saiznya lebih kurang separuh ibu jari aku (kalau guna ibu jari orang lain tak sama). Hari pertama sakit aku rujuk klinik kesihatan dekat durian tunggal..takpuas hati dengan ubat yang dia bagi aku balik johor pergi cari klinik panel. Pun sama juga, doktor cuma bagi ubat tahan sakit dengan krim sapu. Jadi aku pergi cari klinik kerajaan balik kat simpang renggam..punnn doktor bagi ubat sapu. Yang buat aku tak puas hati sangat sebab ubat sapu ni bila aku sapu takde rasa apa-apa pun. Takkan manjang nak telan ubat tahan sakit...seminggu? dua minggu... lama-lama badan pun dah lali dengan ubat tu. Akhir sekali aku buat keputusan pergi klinik pakar kulit di batu berendam Melaka, terus dia operate time hari pertama aku datang tu juga...guna kaedah laser. Agak sakit masa operate tu tapi yang pasti keesokannya penyakit tu dah takde.

Kes Farhan ni pun aku tak puas hati kenapa dah empat hari (semalam) pun masih demam. Jadi aku bawa pergi klinik kerajaan sebab dah dua kali g swasta demam tak kebah2. Bila cakap dengan doktor Farhan dah dekat seminggu demam jadi dia kena buat ujian darah. Keputusan bacaan platlet dia agak rendah. Doktor suspek Farhan kena demam denggi. Patutlah Farhan ada mengadu dengan aku tangan dia ada bintik merah, then bahu rasa sakit. Setakat ni doktor tak tahan dia masuk wad lagi, tapi hari ni kena pergi ambik ujian darah lagi. Harap Farhan cepat sihat.

Tanda-tanda demam denggi. 

Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Info:http://ms.wikipedia.org/wiki/Demam_Denggi

Farhan orang pertama dalam family yang kena demam ni
Jadi aku syak farhan kena dekat asrama sekolah dia. 

1 comment:

  1. moga farhan cepat sembuh ye kak ila ..
    bahaya gak tu kalau virus denggi ..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...